Wat is Nieuw Zorgen?
Nieuw Zorgen is een verzamelbegrip
voor de concepten en ervaringen om anders te denken over zorg en (ver)zorgen.
Waarbij meer aandacht is voor de menselijke maat, voor zingeving en
legitimering. Zorg en zorgorganisaties veranderen onder invloed van economische
en maatschappelijke omstandigheden. Nieuw zorgen wil tegenwicht bieden
tegen het doorgeschoten markt- en maakbaarheidsdenken.
Nieuw Zorgen omvat twee ontwikkelingen; Het is enerzijds de paradigma verschuiving van 'zorg verlenen' naar 'een zorgzame betrekking aangaan' en het wil de principes van Nieuw Organiseren zijn weg laten vinden in de zorg.
Visie en
principes Nieuw Organiseren in de Zorg
Principes die veel terugkomen bij Nieuw Organiseren zijn:
· Organiseer vanuit een inspirerende
missie of doelstelling gebaseerd op de waarde/betekenis voor de cliënten.
· Meer autonomie (discretionaire ruimte) en
verantwoordelijkheid voor medewerkers en teams.
· Een zorgorganisatie is zo goed als de
kwaliteit van de relaties.
· Samenwerking tussen mensen is van groot
belang voor het verbeteren van prestaties. Daarnaast stimuleert dit
kennisontwikkeling en leren.
Anders doen. Van visie naar actie
Anders denken is niet voldoende.
Gedrag is de ontbrekende schakel tussen een visie op beter organiseren en
resultaat. Het helpt als leidinggevenden het voorbeeld geven en het
gewenst gedrag aanmoedigen in hun team. Ook aanpassingen in de manier van
leidinggeven zijn vaak gewenst. Kort gezegd: minder focus op control en meer
delegeren. Medewerkers aanspreken op resultaten enerzijds en stimuleren,
coachen en ruimte geven anderzijds.
Kenmerken van Nieuw Organiseren in de Zorg
· Organiseer rondom ‘zelforganisatie’.
Geef medewerkers en teams veel professionele ruimte.
· De koppeling van uitvoering en beleid in
functies. Wie denkt, die doet ook (en vice versa).
· Zorg voor regelmogelijkheden op de
werkvloer. Delegeer waar mogelijk en beleg verantwoordelijkheden zo laag
mogelijk in de organisatie. Doe een beroep op de zelfstandigheid en het
praktische wijs zijn van medewerkers.
· Werk met integraal verantwoordelijke teams.
Dit zijn zelfstandige onderdelen (klein binnen groot) die zelf verantwoordelijk
zijn voor de totale zorg. Met deze vorm van decentralisatie keert ook de
menselijke maat terug in organisaties.
· Bij een duidelijker
teamverantwoordelijkheid worden teams en de teamleden aanspreekbaar voor hun
resultaten.
· Wat goede zorg is vanuit het perspectief
van de cliënt is leidend en bepaalt de verdere inrichting van de
organisatie. Alle andere processen zijn ondersteunend aan het zorgproces.
· Maak intensief gebruik van (sociale)
netwerken. Door constante uitwisseling van informatie vervagen de begrippen
‘binnen’ en ‘buiten’.
· Nieuw zorgen zit vaak in allerlei
‘kleinigheden’.
· De sturing vanuit de leiding is op
bovenstaande punten gericht. Men weet wat er op de werkvloer leeft en men
verschaft een duidelijk kader om resultaat/kwaliteitsgericht te kunnen werken.
Waar nodig is er gerichte ondersteuning.
Nieuw Zorgen omvat twee ontwikkelingen; Het is enerzijds de paradigma verschuiving van 'zorg verlenen' naar 'een zorgzame betrekking aangaan' en het wil de principes van Nieuw Organiseren zijn weg laten vinden in de zorg.